Útfelújítások, belterületi útépítések indulnak Hajdú-Bihar megyében
A 2014-2020-as uniós költségvetési időszak stratégiai tervezése részeként folyamatban van egy új útfelújítási program megalapozása is. Az útügyi biztosok feladata a megyében élők és közlekedők számára leginkább sürgető építési, felújítási munkálatok beazonosítása. A tömeges igények feltérképezése és összegzése hozzájárulhat ahhoz, hogy a legtöbb utazó közlekedési lehetőségein javító beruházások indokolt mértékű előnyt élvezzenek a fejlesztések tervezése, ütemezése során. 19 koordinátor megbízatása 2013. december 14-ig szól, munkájukat díjazás nélkül végzik.
Tasó László útügyi biztos minőségében Debrecenben tartott sajtótájékoztatóján részletesen elemezte a fennálló helyzetet valamint a közeljövő terveit.
Az elmúlt évtized krónikus alulfinanszírozása és a kedvezőtlen szélsőséges időjárási viszonyok miatt a közutak állapota jelentősen leromlott. A közúthálózat szolgáltatási színvonala messze elmarad a társadalmi elvárásoktól, a gazdasági szereplők jogos igényeitől, az állami utak felén azonnali beavatkozás lenne szükséges.
2002-2010 közötti időszakban szinte kizárólagos szerepet kaptak az erőltetett ütemű autópálya-építések, amelyeket több esetben az állam számára rendkívül előnytelen PPP-konstrukcióban valósítottak meg. A PPP-beruházások évi százmilliárd forintos pénzügyi terhe még ma is szinte teljes egészében elviszi a hazai forrásokat. Sokan nem értik a túlzott deficit eljárás alól kikerülésünk jelentőségét, tudni kell, hogy az eljárás miatt az Unió nem engedélyezte további hazai források biztosítását útépítésekre és rekonstrukciókra, a szükségszerű karbantartási és veszély-elhárítási műveletek felett, csakis a 2007-ben jóváhagyott programra lehetett forrásokat biztosítani!
Figyelemmel a képviselői jelzésekre, a Kormány országos nagyfelületű burkolat-felújítási programot indított a legkritikusabb szakaszok okozta közlekedési problémák enyhítésére. Több száz, várhatóan 800-900 kilométer út felújítása történhet meg az országban, benne Hajdú-Bihar megyében is.
A megyei közútkezelők által összeállított listát a miniszteri biztosok egyeztetik le a választókerületek országgyűlési képviselőivel, illetve polgármestereivel és hagyják jóvá azt. Az országos keret legalább 33 milliárd Ft, mely kedvező körülmények esetén növekedhet. Ennek megfelelően a megyében legalább 1,7 milliárd Ft összegű útrekonstrukció indulhat el már ebben a hónapban, de reményeink szerint ez elérheti, illetve meghaladhatja a 2 milliárd Ft-ot.
Természetesen ettől lényegesen nagyobb összegre lenne szüksége a megye közúthálózatának, annak ellenére, hogy a korábbi évek legnagyobb kerete adhat számos helyen segítséget.
Idén országszerte mintegy 706 kilométernyi, régóta felújításra váró alsóbbrendű mellékút újul meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásaiban az Új Széchenyi Terv forrásaiból. A közútkezelő a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán a tavalyi érték több mint háromszorosából, 93 milliárd forintból indíthat fejlesztéseket.
Az idei évre tervezett teljes körű útrekonstrukciós beruházások mintegy 40 százaléka szeptember közepéig befejeződik, további 28 százaléka kivitelezési fázisban van. Összességében mostanáig 164 kilométernyi alsóbbrendű út teljes körű rekonstrukciója valósult meg, további 130 kilométeren a kivitelezés napokon belül lezárul. Ezen kívül összesen mintegy 200 kilométernyi szakasz felújításán már dolgoznak a kivitelezők, több mint 212 kilométernyi szakasz felújítása pedig előkészítési, közbeszerzési fázisban van.
Döntés született az Észak-Alföldi Regionális Közútfejlesztési pályázatok ügyében is, és a belterületi gyűjtő-utak tartaléklistájáról a legmagasabbra pontozottak támogatásban részesülnek. A megyében mintegy 1.390 millió Ft forrás kerül a nyertes településekre.
Az ország legkorosabb aszfaltburkolatával rendelkező másodrendű főút, a 471-es nem lehet a nagyfelületű burkolat-felújítási program része, mert a hajdú-bihari szakaszának felújítása uniós forrásból történik, így a 33 milliárdos hazai forrásból nem finanszírozható.
A Debrecen-Hajdúsámson közötti, a megyeszékhelyen a vasúti kereszteződés alatt áthaladó 2 x 2 sávos út, a 8 kilométeres elkerülő szakaszról, a Hajdúsámson-Nyíradony + a megyehatárig tartó szakasz 11,5 tonnás burkolat merősítéséről, illetve a településrészeken áthaladó szakasz és környezetének felújításáról szóló tervezés, valamint kivitelezés ütemezéséről a későbbiekben tart tájékoztatót a miniszteri biztos.