Megvan az M35-ös sztráda folytatásának jogerős építési engedélye
Már a területszerzés és az előzetes régészeti dokumentáció összeállítása is folyamatban van. Az M35-ös autópálya jelenleg 44 kilométer hosszú, az M3-ast köti össze Debrecennel. Régóta tervezik, hogy a hátralévő 24 kilométeres szakaszt is megépítik, így 2-szer 2 sávos gyorsforgalmi úton lehet majd Berettyóújfaluig eljutni.
Az M35-ös Debrecentől délre halad majd a 47-es főút nyugati oldalán. Az M35-öst összekötik majd a 47-es főúttal is, azaz – a repülőtér mellett elhaladva – megépül a Debrecent délről elkerülő út, így a remények szerint az a kamion- és autóforgalom, ami délről érkezik, nem terheli majd a város útjait.
Az M35-ös folytatásának tervezési munkáira kiírt tendert az M35 Konzorcium nyerte el még 2012-ben, nettó 2 milliárd 297 millió forintos ajánlatával. A konzorciumnak a kiviteli terveken túl a kisajátítási tervet is le kell tennie az asztalra, ezen túl be kell szereznie az összes szükséges út- és műtárgyépítési engedélyt.
A Dehir.hu érdeklődésére, hogy hol áll most a tervezési folyamat, Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, hogy „a kérdéses beruházás jogerős építési engedélyekkel rendelkezik. A területszerzés és az előzetes régészeti dokumentáció összeállítása folyamatban van. A kivitelezési közbeszerzési kiírás várhatóan a jövő évben megjelenik. Az építkezés 2016-ban megkezdődhet, és a tervek szerint 2018-ra befejeződik.”
Azt egyelőre nem tudni, hogy az M35-ös folytatása mennyibe fog kerülni, a „költségek a közbeszerzési eljárás eredményes lezárása után lesznek ismertek” – mondja az államtitkár. Az azonban biztos, hogy az sztráda továbbépítésének költségei meghaladják majd a 23 milliárd forintot. A beruházás ugyanis szerepel a kormány nagyprojektlistáján, amit a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusra állítottak össze. Ezen a listán a nettó 75 millió euró teljes elszámolható költséget meghaladó projekteket találjuk.
Tasó László emlékeztetett rá, hogy „az M35-ös folytatása az M4-es autópálya Berettyóújfalu – Nagykereki szakaszába kapcsolódva létesít összeköttetést a már meglévő gyorsforgalmi hálózat debreceni végpontja és az országhatár között.”
Az M4-es autópályát a Berettyóújfalun keresztül az országhatárral összekötő szakasz tervei nemrégiben készülték el, a sztráda ezen szakaszát legkésőbb 2018-ig szeretnék megépíteni.
A hajdú-bihari szakasz megépítését Tasó László korábbi közlése szerint nem befolyásolja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakasza körül kialakult helyzet. „A sztráda legjobban előkészített része éppen a Berettyóújfalu-Nagykereki szakasz, amelynek kivitelezése már a jövő évben megindulhat. Az autópálya az M35-ös hasonló ütemezésben megépülő folytatásával, Debrecen érintésével kapcsolódik be a gyorsforgalmi hálózatba. A beruházással az országhatárig tartó szakaszok kiépítésére vonatkozó kormányzati elvárás is teljesül a 2018-as határidőre” – nyilatkozta korábban a Dehirnek az államtitkár.