Ünnepélyes útátadás
Az ország egyik legforgalmasabb, és a legrégebbi burkolatú másodrendű főútja készült el, – 16,44 km-es szakaszon – mellyel a térségben élők egyik legnagyobb vágya és legfontosabb elvárása teljesült. A “halál útnak” is titulát 471-es másodrendű főúton az elmúlt 20 évben közel 50 halálos baleset történt.
Az átadó ünnepségen jelen volt Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Tasó László, Hajdú-Bihar megye 3. sz. választókerületének képviselője, a Miniszterelnökség államtitkára és Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter beszédében elmondta:
- Egy hosszú évekkel ezelőtt megtett választási ígéretet teljesített a Magyar Kormány a 471. számú főút Hajdúsámson-országhatár közötti szakasz átadásával, abban a reményben, hogy ezzel Hajdú-Bihar megye és Nyíradony polgárainak életét javították és biztonságosabbá tették. A kormány célul tűzte ki, hogy Debrecent az ország második fővárosává, az elcsatolt területek fővárosává teszi. Ebben nagy szerepe lesz a 471. számú főút Debrecen-Mátészalka közötti, 72 kilométeres szakasz felújításnak. Az ünnepségen átadott 16,44 kilométer ennek az első jelentős állomása.
Lázár János hangsúlyozta Tasó Lászlónak a térség országgyűlési képviselőjének kiemelkedő szerepét az útfelújítás kapcsán, hiszen ő hívta fel a figyelmet ennek a problémának a fontosságára, és kereste meg a szövetségeseket a beruházás megvalósításához. Bejelentette, hogy az elkövetkező években 2021-ig elkészül Hajdúsámsont elkerülő szakasz, majd a vasúti átjáró kiépítésével a Debrecen Kassai útig tart útszakasz, továbbá a Debrecent – Vámospércsen keresztül a Nyírábrányi határátkelőhellyel összekötő 48-as főút is.
Tasó László államtitkár hangsúlyozta:
Több, mint 20 éve vártak arra, hogy a Magyar Kormány ne csak meghallgassa és elviekben támogassa, hanem forrást is biztosítson a térség 50 ezer lakójának legfontosabb kérését jelentő út rekonstrukciójára. A 11,5 tonnás burkolat megerősítés mellett, a veszélyes útszakaszokon ívkorrekciókat hajtottak végre, áthelyezésre kerültek veszélyes helyekről buszöblök és várók. Csomópontokat és kerékpárútszakaszokat építettek át, csapadékvíz-csatornákat építettek ki. Nyíradony belterületének legveszélyesebb csomópontjában körforgalom épült, jelzőlámpás csomópont növeli a közlekedésbiztonságot, sárga villogó figyelmeztet Aradványpusztán a gyalogosközlekedésre, pótolták, illetve növelték a zöldsávokat és parkok területét.
Az államtitkár szerint: – “Ez az út a legfontosabb kapcsolatunk Debrecen és a megyeszékhelyen keresztül a szélesebb világ felé. Ennek beruházásnak a legfontosabb üzenete, hogy az itt élő emberek fontosak a magyar kormány számára, ezért nekik érdekünkben áll a kormány szövetségeseként szervezni az életünket”
Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója a beruházás műszaki paramétereiről beszélt:
- A főút korábbi helyszínrajzi kialakítása nem volt megfelelő, számos helyen előfordultak olyan kissugarú ívek, amelyek korrekciója szükséges volt a külterületi 90 km/h sebességhez illeszkedően, valamint az út keresztmetszeti kialakítása sem elégítette ki a hatályos előírásokat. Ezért a 471. sz. főút burkolat megerősítésével egyidejűleg javítani kellett helyszínrajzi vonalvezetésen és a keresztmetszeti kialakításon is, emellett számos forgalomtechnikai elem került beépítésre, kialakításra.