2018-ban kezdődik a Zsuzsi Kisvasút felújítási programja – Sajtóközlemény
A magyarországi keskenynyomtávú, azaz kisvasutak felújításának egyértelmű célja, hogy komfortosabb utazási körülményeket biztosítsanak és a nyomvonal környékén elérhető természeti kincsekhez közelebb vigyék a természetkedvelőket, főleg a jövő nemzedékét.
A hazai turizmus fejlesztésére irányuló pálya és járműállomány fejlesztés célja előzőeken túl további attrakciók elérésnek biztosítása, minél több turisztikai célpont elérése ezen a módon is.
A keskeny nyomközű vasutak fejlesztési lehetőségeit 2015/16-ban áttekintettük és a kormány 2016.december 20-i 1803. számú határozatában döntött a két ütemben történő megvalósításról.
Az I. ütemben nettó 10 MrdFt hagyott jóvá tanulmányok készítésére, tervezésre és az indítható kivitelezésekre A II. ütemben a hatósági engedélyekre, pálya és jármű felújításokra, illetve beszerzésekre közel 17 MrdFt-ot biztosít.
Többek között a nagycenki lillafüredi, nyíregyházi, csömödéri, szilvásváradi, kaszói és balatonfenyvesi kisvasutak mellett, a debreceni Zsuzsi kisvasút is a program keretében újul meg és kerül fejlesztésre.
Az ötvenes évek technológiáját képviselő MK 48-as és C50 mozdonyok működtetése gazdaságtalan, ezért a hajtáslánc és a fékrendszer átalakítása elkerülhetetlen, és lehetőleg dízel-villamos, vagy akkumulátoros hajtást kell biztosítani. Cél egy korszerű vasúti típuscsalád kifejlesztése, motorkocsira, személykocsira, teher-, illetve kerékpárszállítóra.
A Zsuzsi vonat 16 kilométeres pályafelújítása során keresztaljakat, síneket és ágyazati anyagokat cserélnek, felújítják az átereszeket, az állomási és megállóhelyi peronokat, az útátjárókat is. A program ezen eleme 486 millió Ft-ból valósulhat meg.
A gőz és dízelmozdony, a Bax kocsik a zárt és nyitott kocsik felújításra kerülnek, illetve egyéb beszerzések a vasúti skanzenbe is színesítik a projektet, melyre a Kormány 268 millió Ft-ot biztosít.
Igen jelentős, mondhatni kiemelt jelentőségű lépés, hogy korábbi előterjesztésemnek megfelelően a Debreceni Zsuzsi Erdei vasút a főpályaudvarhoz történő bekötéséhez a Kormány 288 millió Ft-ot biztosít.
A Fateleptől történő bejutás körülményes, számos nehézséget jelent az utazó közönségnek, így a kisvasút pályaudvarig történő kiépítése nagymértékben javíthatja majd az utazási komfortérzetet, rövidebbé teszi az elérési időt.
A rövidesen megjelenő döntések világossá teszik, hogy a Magyar Kormány a turisztikai ágazat dinamizálásában elkötelezett, Debrecen és térsége valamennyi területén potenciális kedvezményezett.
Tasó László