Egyeztetések a vízi közmű törvény változásai miatt

2012. április 16.

Első olvasatra is kitűnik, hogy a megyében egyedül csak Debrecen képes már a legenyhébb feltételnek is megfelelni, bár a megyeszékhely a legszigorúbbnak is megfelel. 
A felhasználói egyenérték kiszámítása szokás szerint értelmetlenül bonyolult, Nyíradonyban egyébként 4.700 az egyenérték szám. (a víz és szennyvíz bekötés 1-1 felhasználói egyenértéket jelent, de változik a súlyszám a vállalatoknál, közületeknél, lakótömböknél, ipari fogyasztóknál stb.)

Először azonban tisztázni kell a jogalkotó szándékát, ami egyértelműen arról szól, hogy csökkenjenek a háztartások rezsi kiadásai, és ne lehessen indokolatlan hasznot húzniuk a közműszolgáltatóknak. Ezzel a szándékkal azt hiszem, nem lehet szembeszállni, és csak jónéven lehet venni. Tehát a családok, a lakók érdekében korlátokat szabunk a szolgáltatóknak, amit a fent említett szigorító feltételekkel lehet elérni. Mindezek mellett a nemzeti vagyonról szóló törvényben szabályoztuk azt is, hogy csak állami, vagy önkormányzati tulajdonban lehet vízi közmű vagyon, és csak tiszta profilú önkormányzati, vagy állami tulajdonú cég működtetheti a vagyont.

Nyíradonyban a 100 %-os önkormányzati tulajdonú vagyonkezelő cégünk működteti a vagyonelemet, és könnyen társulhatunk bármelyik szolgáltatásra készülő céghez. 

Várhatóan 3, legfeljebb 4 lehetőségből választhatunk, melyek közül az egyik a hajdúvárosok szervezésében kialakuló önkormányzati társulás, a másik a megyei önkormányzat szolgáltató cége, a harmadik a Tiszántúli Regionális Vízmű, amely 100 %-ban állami cég, és elméletileg még Debrecen is bejelentkezhet, ami a gyakorlatban nem látok esélyét. A célunk ugyanúgy, ahogyan minden vízi közmű céget működtetőnek, a legnagyobb önállóság megtartása, és a helyzeti előny kihasználása. Ugyanis az elmúlt szűk 7 évben, amióta az önkormányzat visszavette az irányítást és a rendelkezést a cégünk felett, igen komoly pozitív eredményt tudunk felmutatni. Ezt korábban „eltűnt”, szinte „nullszaldós” volt a korábbi üzemviteli cég működése. A jó és jelentős eredményt produkáló működtetés tette lehetővé a városgazdálkodás sokkal kedvezőbb finanszírozását, a fejlesztések önerejét átvállalva az ágazat nagyot lendített a hatékony működtetés kialakításában. Ma a városi vízmű a térség legerősebb és messze leggazdaságosabban működő szolgáltatója. Természetes tehát, hogy szeretnénk minél többet megtartani az önállóságból és az eredményességből.

A szolgáltatási díjakat a jövőben az Energia Hivatal állapítja meg, kötelező elem lesz az amortizációs alap elkülönített kezelése, és központilag szabályozott az emelés mértéke. Nyíradonyban alkalmazzuk a térség legalacsonyabb szolgáltatási díjait, amit ugyan nem értékelnek sokra, és csak akkor éreznék meg valódi jelentőségét, ha a tárgyalásaink során rossz pozícióba kerülnénk, és hozzáigazítanák díjainkat, mondjuk a szomszédjaink díjaihoz, melyek 20-40 %-kal magasabbak!

Nyíradonynak azonban a saját érdekei képviseletén túl becsületbeli kötelessége, hogy segítse a térségbeli, főleg a leendő járáshoz tartozó települések kedvezőbb társulási körülményeit, ezért nem hagyjuk magukra szomszédjainkat.
A legutóbbi egyeztetésen számos kérdés tisztázódott, de nagyon nehéz a döntés, és sok függ a készülőben lévő, a legfontosabb részletszabályokat magába foglaló miniszteri rendelettől, melynek az összeállításában részt veszek.

 Néhány héten belül közelebb kerülünk a döntéshez, sőt döntenünk kell, de nem hagyhatjuk, hogy a vagyonukra váró, és több esetben a működtetésre sem képes települések, hosszú távra szóló hátrányt szenvedjenek.

Természetesen a megbeszéltek szerint, bármilyen könnyű lenne társulnunk is a legerősebb és legeredményesebben működő cégekhez, nem mozdulunk, és nem választunk szolgáltatót csak a társainkkal együtt.
Közös dolgaink voltak, közös dolgaink vannak, és közös dolgaink lesznek. 

Az adott szó kötelez, és ők is tudják, hogy rám és Nyíradonyra mindig számíthatnak.

Tasó László

Összes videó megtekintése
Friss hírek:
Nincs aktuális hír!