Egyeztetések a vízi közmű törvény változásai miatt
Első olvasatra is kitűnik, hogy a megyében egyedül csak Debrecen képes már a legenyhébb feltételnek is megfelelni, bár a megyeszékhely a legszigorúbbnak is megfelel.
A felhasználói egyenérték kiszámítása szokás szerint értelmetlenül bonyolult, Nyíradonyban egyébként 4.700 az egyenérték szám. (a víz és szennyvíz bekötés 1-1 felhasználói egyenértéket jelent, de változik a súlyszám a vállalatoknál, közületeknél, lakótömböknél, ipari fogyasztóknál stb.)
Először azonban tisztázni kell a jogalkotó szándékát, ami egyértelműen arról szól, hogy csökkenjenek a háztartások rezsi kiadásai, és ne lehessen indokolatlan hasznot húzniuk a közműszolgáltatóknak. Ezzel a szándékkal azt hiszem, nem lehet szembeszállni, és csak jónéven lehet venni. Tehát a családok, a lakók érdekében korlátokat szabunk a szolgáltatóknak, amit a fent említett szigorító feltételekkel lehet elérni. Mindezek mellett a nemzeti vagyonról szóló törvényben szabályoztuk azt is, hogy csak állami, vagy önkormányzati tulajdonban lehet vízi közmű vagyon, és csak tiszta profilú önkormányzati, vagy állami tulajdonú cég működtetheti a vagyont.
Nyíradonyban a 100 %-os önkormányzati tulajdonú vagyonkezelő cégünk működteti a vagyonelemet, és könnyen társulhatunk bármelyik szolgáltatásra készülő céghez.
Várhatóan 3, legfeljebb 4 lehetőségből választhatunk, melyek közül az egyik a hajdúvárosok szervezésében kialakuló önkormányzati társulás, a másik a megyei önkormányzat szolgáltató cége, a harmadik a Tiszántúli Regionális Vízmű, amely 100 %-ban állami cég, és elméletileg még Debrecen is bejelentkezhet, ami a gyakorlatban nem látok esélyét. A célunk ugyanúgy, ahogyan minden vízi közmű céget működtetőnek, a legnagyobb önállóság megtartása, és a helyzeti előny kihasználása. Ugyanis az elmúlt szűk 7 évben, amióta az önkormányzat visszavette az irányítást és a rendelkezést a cégünk felett, igen komoly pozitív eredményt tudunk felmutatni. Ezt korábban „eltűnt”, szinte „nullszaldós” volt a korábbi üzemviteli cég működése. A jó és jelentős eredményt produkáló működtetés tette lehetővé a városgazdálkodás sokkal kedvezőbb finanszírozását, a fejlesztések önerejét átvállalva az ágazat nagyot lendített a hatékony működtetés kialakításában. Ma a városi vízmű a térség legerősebb és messze leggazdaságosabban működő szolgáltatója. Természetes tehát, hogy szeretnénk minél többet megtartani az önállóságból és az eredményességből.
A szolgáltatási díjakat a jövőben az Energia Hivatal állapítja meg, kötelező elem lesz az amortizációs alap elkülönített kezelése, és központilag szabályozott az emelés mértéke. Nyíradonyban alkalmazzuk a térség legalacsonyabb szolgáltatási díjait, amit ugyan nem értékelnek sokra, és csak akkor éreznék meg valódi jelentőségét, ha a tárgyalásaink során rossz pozícióba kerülnénk, és hozzáigazítanák díjainkat, mondjuk a szomszédjaink díjaihoz, melyek 20-40 %-kal magasabbak!
Nyíradonynak azonban a saját érdekei képviseletén túl becsületbeli kötelessége, hogy segítse a térségbeli, főleg a leendő járáshoz tartozó települések kedvezőbb társulási körülményeit, ezért nem hagyjuk magukra szomszédjainkat.
A legutóbbi egyeztetésen számos kérdés tisztázódott, de nagyon nehéz a döntés, és sok függ a készülőben lévő, a legfontosabb részletszabályokat magába foglaló miniszteri rendelettől, melynek az összeállításában részt veszek.
Néhány héten belül közelebb kerülünk a döntéshez, sőt döntenünk kell, de nem hagyhatjuk, hogy a vagyonukra váró, és több esetben a működtetésre sem képes települések, hosszú távra szóló hátrányt szenvedjenek.
Természetesen a megbeszéltek szerint, bármilyen könnyű lenne társulnunk is a legerősebb és legeredményesebben működő cégekhez, nem mozdulunk, és nem választunk szolgáltatót csak a társainkkal együtt.
Közös dolgaink voltak, közös dolgaink vannak, és közös dolgaink lesznek.
Az adott szó kötelez, és ők is tudják, hogy rám és Nyíradonyra mindig számíthatnak.
Tasó László