Intermodális csomópontok épülhetnek
A közlekedéspolitikáért felelős államtitkárral egyeztettek a megyei jogú városok.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 3. prioritásának keretéből finanszírozhatóak a módváltásokat elősegítő és a közlekedési rendszerek összehangolt működését biztosító “közösségi közlekedési központok”, az intermodális csomópontok.
Az 1696/2014. XI.26.-i Kormányrendelet 42 milliárd Ft-ot nevesít a megyeszékhelyek és megyei jogú városok állomásain, pályaudvarain kialakításra tervezett csomópontokra. A rendelet külön nevesíti a Debreceni Intermodális Központot, melyre a Modern Városok Program keretében a Magyar Kormány nevében Orbán Viktor miniszterelnök és Papp László polgármester megállapodást kötött.
A megyék meghatározó települései közül eddig 12-en jelezték szándékukat a közösségi közlekedés feltételrendszerét javító beruházás megvalósítására, és egyben jelezték támogatási igényüket.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkársága az irányítása alá tartozó, a programban érintett gazdasági társaságok, a MÁV Csoport, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt., valamint háttérintézményei, és főosztályai egyeztetést tartottak a különböző beruházási igények összehangolása érdekében.
Második körben a már előkészítés alatt álló projektekről az érintett városok polgármestereivel és tervezőivel, közlekedési szakembereivel kibővített körben megkezdték az egyeztetéseket.
A mai napon Tasó László államtitkár vezetésével, a minisztériumban Eger, Zalaegerszeg és Debrecen megyei jogú városok egyeztető tárgyalását bonyolították le. Az egyeztetésen Becsey Zsolt helyettes államtitkár és Vitézy Dávid miniszteri biztos is részt vett.
A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a tárgyaló delegációkat tájékoztatta az intermodális csomópontokra vonatkozó kormányzati álláspontról.
Az egyeztető megbeszélésen a további feladatok is meghatározásra kerültek.
Eger városának koncepciója világos és jól azonosítható beruházási szándékot mutatott, kidolgozása a tanulmányterv pontosításával folytatódik. Habis László polgármester és Orbán Viktor miniszterelnök által aláírt, hasonlóan a debreceni és a Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármesterrel kötött megállapodáshoz, a Modern Városok Program keretében tett vállalás értelmében valósulhat meg.
Zalaegerszeg koncepciójában a vasúti fejlesztések elemei pontosításra kerülnek, a tanulmánytervet hozzáigazítják az egyeztetésen elhangzottakhoz.
Debrecen tervei a közelmúltban átdolgozásra kerültek, letisztult formában is a legjobban előkészített projektet jelentik ebben a prioritásban. Az államtitkár döntése értelmében a vasúti korszerűsítés elemei kikerültek a programból, és a Püspökladány-Debrecen vonal fejlesztési csomagjában kerülnek kivitelezésre.
Az intermodális csomópontok fizikai megvalósítása az államtitkárság által előterjesztett „jogszabály-gyorsító csomag” elfogadásával, várhatóan már 2016 évben megkezdődhet.