Újabb átverés, újabb szemfényvesztés

2009. szeptember 07.

A napokban hallhattuk, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében újabb 10 milliárd forintot fordítanak útépítésre és felújításra, a folyamatban lévő Nyírbátorig épülő M3-as és a határra vezető 49-s beruházásain kívül. Azt is tapasztalhatjuk, hogy átlépve a megyehatárt az elmúlt 5-6 évben a 471-s szinte minden méterét felújították, rendszeresen ápolják az utak melletti terület, kátyúznak, közpénzből magánberuházásokhoz utakat varázsoltak újjá, és folytatják a Nyíradony hátrányára megerősített Nyírturai útrekonstrukciót is.
Előzőek ellensúlyozására is, a közelgő kampányra készülve ugyanis sebtében Nyírbátorba invitálták a 471-s út melletti települések polgármestereit és az érintett országgyűlési képviselőket. A téma a legújabb, 471-esről szóló tanulmány megismertetése, és „nyilatkozattétel” volt valamire, vagy valamihez, mert a meghívóból semmi nem derült ki. A gyanú később beigazolódott, de a téma kiemelt fontossága miatt nem hagyhattunk ki egy fikarcnyi esélyt sem az évtizedek óta húzódó probléma és agónia oldódásában bízva.
Nyírbátorban megismerhettünk egy újabb tanulmányt, ami többek között „2015-2020-2024-2030-2040 távlatában elemezte a 471-s kapacitását”, és kiderült, hogy amire embert juttatunk a Mars nevű bolygóra (a NASA szerint 2035 körül), arra az időszakra a főút teljes egészében kinövi a kapacitását, és indokolttá válik a teljes felújítása és bővítése!? Bizonyára el tudják képzelni az Olvasók milyen módon reagáltunk előzőekre a témában már sokat próbált kollégákkal, majd megismertettek velünk 3 felújítási változatot, hozzátéve, hogy figyelmünkbe ajánlják a „2.”-s verziót. A vélemények elhangzása után, mely természetesen egy 4. verziót kért és fogadott volna el, még többször is felhívták a figyelmünket arra, hogy a „2.”-s változat mennyire jó, és jó lenne ezt választani. Sőt, már válasszuk is a „2”-s verziót, mert „lehet, hogy mégiscsak jut rá valahonnan forrás”. Minden polgármester kivétel nélkül elmondta, hogy még nem is láttuk az anyagot, majd holnap ismerhetjük meg a minisztérium honlapjáról, és dönteni ma még azért sem tudunk, mert ilyen beruházáshoz mégiscsak testületi döntés kellene. Többen hangsúlyoztuk a hevenyészetten ismertetett 3 változat hibáit, amire a minisztérium képviselője, egy meglehetősen „tenyérbe mászó” stílusú figura felháborodottan rótt meg bennünket, hogy mi „nem vagyunk tisztában azzal, hogy mit jelent utakat építeni”! Ekkor szakadt el a cérna, a polgármesterek igen keményen válaszoltak a minisztériumi okos embernek. A lényege azonban ennek a történetnek az, amit megvilágítok, mert az előzőekből nem biztos, hogy világosan lehet érzékelni.
Tehát a 2007 végén lezárt, majd 2008 tavaszán véglegesített közútfejlesztési programban nem hagytak forrást a 471-s útra, sőt a minisztérium „szakmai” megítélése szerint, 2017-ig „nem fér bele és nincs tervezve” az útrekonstrukció és az elkerülő szakaszok megépítése. Most mégis történt valami, mert azt mondták ugyan, hogy nincs rá felszabaduló forrás, mégis az nap ki kellett volna választani a „2.”-s változatot. Mi lehet a valós indok, mi mozog a háttérben? Egyik lehetséges oka mégiscsak az, hogy a korábban kiosztott forrásokat nem tudják felhasználni, mert a beruházások nincsenek előkészítve, és elveszítheti az ország a lehívható keret egy részét. A másik lehetséges ok, hogy nincs forrás, de a közelgő kampány miatt valamit „be kell dobni”, és egy úttal ki lehet választatni a kényszerhelyzetben lévő polgármesterekkel egy, mondjuk „2.”-s verziót, amire már most megindítják a közbeszerzést, sőt a hátralévő időszakban meg is köthetnek egy szerződést a következő ciklusban történő megvalósítására. Tehát a szerződéskötés megtörténne, amire most nincs forrás, és amit a következő kormánynak kell teljesíteni, természetesen a már korábban kiválasztott kivitelezővel!
Amit határozottan visszautasítottunk, és többen lereagáltunk az a kijelentés volt, amikor a 471-s felújítását és az életveszély elhárításának jogos igényét a minisztérium talán még harminc tavaszt sem látott képviselője válaszában, lekezelő, és kioktató stílusban a következők szerint vágott az arcunkba: „- tudomásul kell venni, hogy irreális követelés a 471-s teljes felújítása, és az elkerülő szakaszok megépítése, … – most úgy néz ki a polgármesterek nincsenek tisztában az ország teljesítőképességével…”!
Elég nehéz volt nyugodtan visszakérdezni, talán nem is sikerült teljesen, hogy talán a 64 milliárdba kerülő völgyhidat, vagy a 36 milliárdba kerülő „vakondok-útnak” nevezett M6-s alagutat is a lakosok követelésére építették-e meg és az nem volt-e irreális?
Ezen a ponton megszakadt a „közvetlen” kommunikáció a minisztérium képviselőjével, a házigazda polgármesterasszony közvetítésével folyt tovább az egyeztetés. Arra a kérdésre, hogy ha mégiscsak jutna valahonnan forrás, miért nem kezdik el a Debreceni bevezető szakasz építését, hiszen arra már 2001-óta van engedélyes terv, a választ az volt: – „csak egészében lehet tárgyalni a projektről”. Zárásként megígérték, hogy a másnap megadják a tanulmány elérhetőségének helyet a minisztérium honlapján (amiről aznap dönteni kellet volna), és két héten belül küldjük el a véleményünket, illetve a javaslatainkat, és összeállhat egy 4. verzió. A sulykolt „2.” verzió egyébként nem tartalmazta volna az elkerülő szakaszokat, csak a burkolat megerősítést és ívkorrekciókat, csekély 25 milliárdért, a „3.” verzió tartalmazta volna az elkerülőket, de a visszamaradó jelenlegi útszakaszokat átadta volna az önkormányzatoknak, átadva ezzel a meglévő borzalmas költséggel járó javítását és kezelését is, potom 45 milliárdért. Az „1.’ Verzió a teljesség kedvéért ívkorrekciót és aszfalterősítést ígért cca. 6 milliárdért.
Ennyi információ elegendő lehet az olvasói vélemény kialakításához, de aki a tanulmányt szeretné megismerni, a hivatal titkárságán megkapja a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ honlapjának (kkk.gov.hu) téma szerinti lapszámát.
Összegzésképpen világossá vált, egy – hogy veszélyben vannak a lehívható uniós források, mert valóságos előkészítő munka nem folyt, csak osztozkodás és marakodás volt a leendő koncon. Kettő – hogy a következő, igencsak nehéz helyzettel szembesülő kormány kontójára megpróbálnak még minél több szerződést megkötni, kiszolgálva azt a rablóhordát, aminek elsődleges feladata nem a fejlesztések nyomán, az életkörülményekre javító hatással bíró magas szintű beruházások kivitelezése volt, hanem az uniós és a hazai források minél hatékonyabb lenyúlása. Eközben kartellek jöttek létre és tönkre vágták a harmad-negyed- és ötöd kézből munkához jutó kis- és közepes nagyságú vállalkozásokat, akik a gazdasági szférában dolgozók 70 %-át foglalkoztatják! Három – hogy akkor lehet kezelni az ország problémáit, ha lesz elegendő felhatalmazása a jövő kormányának, ha lesz politikai ereje felbontani és kivizsgálni a vérlázító módon megkötött és az ország lakosságának, a közösségeknek kárt okozó, közben  magánzsebeket gyarapító szerződéseket.
A 471-s most előadott tanulmányához, ami előtt ismertem legalább még másik 3 „remekbeszabott alkotást”, elküldjük a véleményünket, és a javaslatainkat, nehogy „hátráltassuk” beruházás megkezdését.
A valóság az, hogy ettől a kormánytól már régen nem kell semmit komolyan venni, amit tesznek az a kommunikációs hadjáratuk része. Sajnos azonban a károkozását és az emberek, köztük a 471-s mellett élők életkörülményeinek további nehezedését és romlását, még egy darabig el fogjuk szenvedni. Hogy lenne-e értelme, emlékezve a lakosság előző alkalommal történő hozzáállására, demonstrációt szervezni, vagy komolyabb lépéseket tenni, mérlegelés kérdése, még a jövő titka.
Annyi egészen bizonyos, hogy majd felmérve és megismerve az ország valóságos, és nem a kormánypropaganda által belénk sulykolt helyzetét, rendelkezve a kellő súlyú felhatalmazással 2012-ben várható a 471-s felújításának megkezdése. A debreceni 2×2 sávos bevezető szakasz és a hajdúsámsoni elkerülő megépítése, valamint a tamásipusztai és aradványpusztai és a nyíradonyi átkelő szakasz reményeim szerint 2014-ig el fog készülni, de mindenképpen meg fog kezdődni. Addig reménykedjünk abban, hogy senkit nem ér baleset, vigyázzunk még jobban magunkra és az úton közlekedőkre. Csodák, pedig vannak, az is lehet, hogy az előző prognózistól akár rövidebb idő alatt is teljesülhet a kormány Nyírbártorban megismert „nagy tapasztalattal és hozzáértéssel rendelkező” képviselője szerint „irreális követelésünk”.
Lesznek még csodák a mi életünkben is. Higgyünk benne.

Összes videó megtekintése
Friss hírek:
Nincs aktuális hír!